Recomandare de carte- Săptămâna 3


Până să citesc această lucrare, am respins și cu mâinile și cu picioarele deopotrivă, cărțile cu caracter politic. Dar această „bunoacă” m-a sucit la 180 de grade și iată, astăzi vă recomand cartea : 3 Eseuri (despre minciună, despre ură, despre seducție)- Gabriel Liiceanu.

Să povestim câte ceva despre punctele forte ale acestei scrieri. Nu de alta dar trebuie să  vă conving că merită să vă petreceți timpul în compania ei. Parcă așa era întelegerea…Să începem:

♥  În prima parte, autorul își expune viziunea asupra minciunii folosindu-se de piesa „Filoctet” a lui Sofocle. Pe scurt, Odiseu, îl folosește pe Neoptolem (fiul lui Ahile) ca momeală pentru recuperarea complexului „Filoctet-arc-săgeți”, necesar pentru doborârea Troiei. Numai că, în primă instanță, grecilor le scapă imporanța lui Filoctet în războiul dintre ei și troieni și rănit fiind, îl abandonează pe insula Lemnos, cu arc cu tot.

Odiseu profită de respectul lui Filoctet vis-a-vis de Ahile și se folosește de fiul acestuia pentru a-l convinge să se întoarcă la Troia. Mai exact, Odiseu îi cere lui Neoptolem „să fure mintea” lui Filoctet.

Astfel, încă din primele pagini, aflăm că înșelarea lui Filoctet prin cuvinte nu este altceva decât un rapt care operează la nivelul spiritului.

Din acest punct, autorul ne prezintă valorile a două lumi. Dacă fiul lui Ahile preferă să fie învins procedând corect decât să învingă necinstit, Odiseu este de părere că minciuna se absoarbe în victorie și că „scopul scuză mijloacele”.

♥ Un alt text referitor la minciună, zugrăvit în această lucrare, este dialogul lui Platon, intitulat Hippias Minor. Cugetarea lui Hippias Miror care ține loc de concluzie, face deliciul cititorului:

„Ar fi cumplit dacă cel care înșală în mod voit ar fi mai bun decât cel care înșală fără voia lui, așa cum arcașul care greșește ținta în mod voit e mai bun decât cel care o greșește fără voia lui. Ar fi cumplit ca sufletul care face răul în mod voit să fie mai bun decât cel care îl face fără voia lui.”

În concluzie, piesa „Filoctet” a lui Sofocle descrie un personaj apt de minciună, înșelătorie (Odiseu) iar în Hippias Miror se face portretul robot al omului politic modern, mai cu seamă, teoretizează ceea ce Odiseu face în primul text.

♥ Descrierea modului în care sunt preluate năravurile ceaușiste de către politicienii din „noua generație”

„Regimul cumunist în varianta Ceaușescu ajunge astăzi- lucru halucinant la prima vedere- să fie regretat tocmai pe fondul noii corupții generate și redublate de puii lăsați vii care au ieșit, cohortă, din burta monstrului ucis.”

„În clipa de față România este condusă de copiii (paricizi) ieșiți din burta lui Ceaușescu.”

♥ Divizarea urii în 2 categorii: ura de „pornire” și ura de reacție. Una este să urăști pe cineva pentru cum arată sau pentru ce dețin și alta este să urăști pe cineva ca replică a răului ce ți l-a produs. În primul caz, ura este are justificări psihice dar nu și morale pe când în cel de-al doilea caz, ura are deopotrivă justificări psihice și morale.

♥ Constituirea termenului de „temperatură psihică” a ființei umane

” E limpede că pe harta psihicului uman, alcăuită di gândire, voință și sentimente, iubirea și ura ocupă, pe teritoriul sentimentelor, o regiune specială: cea a pasiunilor. Pasiunile sunt sentimente ajunse la o intensitate extremă, sentimente care au atins o formă paroxistică.”

„…spre deosebire de gândire și voință, care sunt lipsite de orice grad caloric, pasiunile furnizează „temperatura psihică” a ființei umane. ”

” Am putea spune că, dacă iubirea are fierbințeala „aerului curățit prin foc”, ura este focul negru, clocotul sumbru al spiritului uman.”

♥  Explicarea termenului de obsesie concurențială

„Tot timpul vieții, fie că știm sau nu, ne comparăm cu ceilalți. Ce poziție ocup pe lume în raport cu cei pe care viața mi-i scoate în cale? Sau, de ce nu, cu cei care nu mai sunt în viață, dar care au înfăptuit ceva în același domeniu în care lucrez și eu.”

” Cum mă deosebesc de ceilalți? Această obsesie concurențială este o formă a grijii noastre neautentice, o formă a „căderii” în trăirea neautentică a ființei mele comunitare. Căci grija obsesivă pentru „distanțare” nu este a unei individualități care își scrutează posibilitățile în vederea dobândirii unui eu autentic, ci a unei supremații impure pe câmpul de luptă al sinelui cotidian. ”

„Dacă rabat, „situația existențială” asupra problemei iubirii și urii, trebuie să văd cum mă comport când am de recuperat o distanță și când, comparându-mă cu celalalt, constat că mă confrunt cu calități care îmi sunt superioare; sau când, comparându-mă, mă întâlnesc cu calități egale și, deci, nu pot să-l mențin pe celalalt în inferioritate.”

♥ Interpretarea seducției

„Despre „a seduce” nu știm să spunem mai mult decât spune orice dicționar, în speță că e vorba despre capacitatea de a atrage printr-o calitate aparte, printr-un farmec ieșit din comun, iar pe seducător continuăm să-l privim ca pe un personaj care face cuceriri amoroase, în genul personajului despre care Racine, în Freda, spune că este „charmant, jeune, traînant tous les coeurs après soi.”

„Seducția este, desigur, o formă de putere.”

„Splendoarea vieții umane vine tocmai din vagul în care sunt învăluite lipsurile și, astfel, năzuințele noastre. ”

„Orice seducție cade pe un teren pregătit de așteptare și de dorință.”

” Există un a priori al dorinței care plutește peste lumea oamenilor, în care ne scăldăm cu toții și în virtutea căruia seducem și putem fi seduși.”

– Prezentarea seducției ca secvență a luptei dintre carne și spirit. Aici, Gabriel Liiceanu, se folosește de: Platon (cel care în cultura europeanăeste cel care deschide dialogul între spirit și carne), creștinism și madonizarea femeii.

3Eseuri

Acestea sunt doar câteva aspecte care mi-au rămas în suflet. Desigur, cartea are multe capitole care merită toată atenția însă n-aș mai termina niciodată de scris :).

PS: Curând, un pachet frumușel de cărți  va face subiectul unei donații. Ce va conține?

Vă dau un indiciu: Recomandarea de săptămâna trecută+Recomandarea de astăzi+ alte 2 cărți suprize.  Nerăbdători? 🙂

 

Image

 

Semnătură

 

2 răspunsuri to “Recomandare de carte- Săptămâna 3”

  1. Am citit de musai in facultate un maldar de carti de filosofie si sociologie politica, care m-au determinat sa fac un legamant, si anume ca la terminarea studiilor sa nu mai pun mana pe o carte de acest gen in viata mea. Erau agonizante pentru mine, mai ales ca trebuia sa le citesc contracronometru, deci nu aveam timp sa le disec si diger cum se cuvine… Ei bine, tu s-ar putea sa ma faci sa-mi reconsider pozitia, pentru ca recomandarea este foarte interesanta. N-am citit nimic de Gabriel Liiceanu pana acum (shame on me!), asa ca ma gandesc ca exista totusi si titluri captivante de acest gen.

    Apreciază

Trackbacks/Pingbacks

  1. Recomandare de carte – Săptămâna 5 | Oana Toporaș – Blog Personal - 11 martie 2015

    […] Săptămâna 3 –  “3 Eseuri (despre minciună, despre ură, despre seducție)” de Gabriel Liiceanu […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: