Recenzie „Bărbații sunt niște porci”- Rodica Ojog-Brașoveanu

barbati

Titlul: Bărbații sunt niște porci

Autor: Rodica Ojog-Brașoveanu

Editura Nemira

Gen: Crimă, polițist, suspans, dramă

Rodica Ojog – Brașoveanu (1939-2002) este o celebră autoare de romane polițiste din România. Considerată „marea doamnă a literaturii polițiste din România”, a publicat de-a lungul vieții 35 de romane, majoritatea polițiste.

„Bărbații sunt niște porci”  este mai degrabă o colecție de povestiri, concepută ca o traversare a vieții autoarei din vremurile de când era copil și până la maturitate. Romanul  nu are un fir cronologic, dar acesta este unul din aspectele atrăgătoare ale cărții, făcând-o să fie mai ușor de parcurs. Dacă nu vrei să parcurgi una dintre scene nu trebuie să te îngrijorezi că vei pierde firul narativ. Fiecare nuvelă în parte are propria acțiune, protagoniști diferiți și finaluri diferite.

Cartea nu se adresează, în niciun caz, bărbaților. Deși scrisă înainte de anii 2000, autoarea a reușit să creioneze cu exactitate problemele societății cu care ne confruntăm noi, astăzi. Bărbați trecuți de vârsta a doua care își caută fericirea în brațele domnișoarelor de 18 ani, ademenindu-le cu averi care îți iau mințile, crime pasionale, adolescenți cu probleme în amor, bărbați proaspăt – căsătoriți care își înșeală consoartele.

Dacă nu ai citit Rodica Ojog – Brașoveanu până acum trebuie să știi că stilul ei de scriere este unul franc, direct, fără ocolișuri și ascunzișuri. Metodele ei de a prezenta realitatea sunt sarea și piperul scrierilor sale în general. Romanul are o undă dramatică, crimele se întâlnesc la tot pasul, bărbații fiind autorii acestora, fie că sunt crime din dragoste, fie că sunt crime pentru avere. Deși scurte, scenele te țin ancorat pentru că vrei să descoperi misterul de la capătul firului, cine este ucigașul și care este motivul pentru care a comis crima.

Autoarea reușește să surprindă condiția umilă a femeilor care se înjosesc de dragul amorului. O femeie se îndrăgostește de un bărbat care iubește o escroacă și, acesta așteptând-o să-și ispășească pedeapsa în închisoare, o acceptă pe cea din urmă doar pentru o perioadă. După ce escroaca iese din închisoare, bărbatul îi cere femeii să plece, ba aceasta chiar le pregătește patul conjugal și le prepară cina. Finalul nu este unul fericit, însă, pentru protagonist, el sfârșind prin a fi părăsit de escroacă. Într-un fel sau altul, toți cei care greșesc ajung să aibă parte de finalul pe care îl merită.

Deși o colecție de scene și întâmplări, deși n-au legătură una cu cealalată, autoarea păstrează aceeași linie de a povesti încât te face să crezi că te-ai întâlnit cu o veche prietenă și îți relatează în fiecare zi altă întâmplare din viața sa. În fiecare poveste se găsește dragoste, sau măcar impresia ei. Femei părăsite de bărbați, femei folosite de bărbați, bărbați care înșeală fără remușcări sau care ucid dintr-o simplă mânie de moment. Să nu vă imaginați că doar bărbații sunt blamați. Autoarea are grijă să puncteze aceleași aspecte încadrate sexului frumos: o matroană care ascunde o crimă, o ghicitoare care profită de naivitatea oamenilor pentru a face bani.

Umorul și inteligența nu lipsesc, drama vieții însoțește fiecare scenă, îți este imposibil să nu nutrești simpatie pentru personaje, iar în aceasta constă picanteria romanului. Sunt oameni de toate felurile, pentru toate gusturile, iar acest roman este unul pentru toate tipurile și toate vârstele. Rodica Ojog – Brașoveanu a reușit, prin romanele ei în general, să te ancoreze în viața personajelor, să te facă să le trăiești povestea, iar eu consider că în asta constă deplinătatea și maturitatea unui scriitor.

De ce sunt bărbații niște porci? Nu-ți rămâne decât să citești cartea ca să înțelegi acest lucru.

O recenzie elaborată de Cristina Nicoleta

Man-and-woman_3138785b