Recomandare de carte: „IDILA DIN TURN”

Idilă pe un turn

Thomas Hardy

-recenzie-

reading

Se spune despre iubire că este singura forță capabilă să sfărâme barierele vârstei și a impedimentelor de clasă socială. Voi ce spuneți? V-ați lăsa purtați de puterea ei atât de diafană dar atât de aprigă indiferent de consecințele inevitabile ale timpului și de răutățile umanității? Ei bine, astăzi vreau să vă prezint una dintre operele lui Thomas Hardy, romanul Idilă pe un turn, o înșiruire armonioasă de litere și pasaje care m-au impresionat profund lăsând în urma lor întrebări la care încă mai caut răspunsuri.

În stilul victorian cu care ne-a obişnuit, Thomas Hardy ne aduce în faţa ochilor povestea iubirii nefericite dintre o nobilă mai în vârstă şi un tânăr astronom sărac. Deşi căsătorită, Lady Constantine numită și Viviette trăieşte singură căci soţul ei, pasionat de aventură, a plecat la vânătoare de lei în Africa de câţiva ani. Neprimind nicio veste de la el, femeia are dubii cu privire la existența soțului ei. Când monotonia și singurătatea pun stăpânire peste contesa de 29 de ani, curiozitatea faţă de un turn ridicat în memoria străbunicului soţului ei o aduce faţă-n faţă cu un tânăr de 20 de ani de o frumuseţe ispititoare. Brusc, întreaga fiinţă a femeii înflorește sub aurora acestei iubiri.

Oare cum aș proceda în locul Viviettei? Mi-aș încălca principiile de conduită pentru a-mi hrăni sufletul flămând? Dacă vreodată v-ați pus aceleași întrebări, vă las să deznodați aceste gânduri citind si savurând slovele acestui roman pe care vi-l recomand cu multă căldură.

În primul rând, ceea ce mi-a captat atenția și curiozitatea în mod special a fost asemuirea sentimentului divin, iubirea, cu măreția universului. Viviette si Swithin trăiesc astfel suspendați între două lumi abia tangibile. Când acea monotonie copleșitoare a lumii pământești îi atrage în ghearele ei sfâșietoare, iar problemele cotidiene ale fiecăruia le imprimă pe fețe o tristețe aspră, cei doi îndrăgostiți urcă treptele turnului măreț. Acest lăcaș nu face altceva decât să medieze între profan și sacru, să dizolve nemilos realitatea făcând loc iubirii arzătoare. Chiar și Hardy spune că amplitudinea câmpului astronomic reduce orice problemă pământeană la dimensiuni de atom.

În al doilea rând, citind acest roman, vei pătrunde în universul lui Thomas Hardy zidit din litere și propoziții cu o fascinantă încărcătură de imagini fermecătoare și atenție închinată naturii. De asemenea, autorul reușește să traseze o punte temeinică și viguroasă între el și cititor . Adresările directe și întrebările retorice sunt uneori îmbrăcate chiar într-o formă ironică, jovială: ..dar Swithin St Cleeve nu a decedat, fapt de care, cu siguranță, cititorul versat trebuie să-și fi dat mai de mult seama pentru că ploaia l-a muiat și la îmbolnăvit pe bietul om în capitolul nouă, așa că ce ne-am fi făcut cu tot restul cărții? Această comunicare nu face altceva decât să confere un plus de verosimilitate operei. Uneori chiar aveam impresia că nu citesc un roman, ci că ascult o istorisire a unei reîncarnări din glorioasa Anglie de mult apusă.

Dar poate cel mai incredibil e felul în care Hardy reușește, ca de fiecare dată, să surprindă magistral, cu o acuratețe aparte zbuciumul interior al personajelor și mai ales tumultul sufletului unei femei.

În final, recomand cu foarte mulă căldură romanul Idilă pe un turn. Cu siguranță nu vă va părea rău după timpul acordat lecturii. Veți retrăi cu fiecare propoziție impresionanta și sensibila poveste a unei iubiri care traversează în zbor diferențele sociale și vârsta, așezată sub copleștorul albastru al cerului. La sfârșit te întrebi: oare de câte ori, tot gândindu-te la problemele cotidiene, pământene nu ai văzut paradisul de deasupra noastră? Și, oare, ce e mai important în viața noastră efemeră?

Anton Corina Mihaela

județul Suceava, comuna Adâncata.

Reading